سمینار بررسی و تشریح نظریه های یادگیری در انسان

سمینار بررسی و تشریح نظریه های یادگیری در انسان

یادگیری ماشین
یادگیری در انسان
نظریه های یادگیری
مسایل یادگیری در انسان
تاریخچه،نظریه ها و مسایل یادگیری در انسان
دانلود سمینار نظریه های یادگیری در انسان
دانلود سمینار کارشناسی ارشد کامپیوتر
دانلود سمینار درس یادگیری ماشین

رفتن به سایت اصلی

دانلود سمینار کارشناسی ارشد کامپیوتر – درس یادگیری ماشین

بررسی و تشریح نظریه های یادگیری در انسان

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

تعریفهای گوناگونی كه درباره یادگیری انجام گرفته نشان می‌دهند كه هنوز تعریف جامع و یكدستی كه برای همه روان‌شناسان با نظریه‌های مختلف پذیرفتنی باشد به دست نیامده است. اما بسیاری از روان‌شناسان و پرورشكاران معتقدند كه «یادگیری تغییری است كه بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده پدید می‌آید». در این تعریف مهمترین واژه‌ای كه نظر را به خود جلب می‌كند واژه تغییر است. زیرا رفتار فرد در زمانی كه چیزی نیاموخته با زمانی كه آن چیز را، آموخته است تفاوت دارد.

 

واژه مهم دیگر رفتار  است. زیرا تغییر رفتار با ابعاد بدنی مانند طول و عرض و قد و وزن بدنی ارتباط ندارد، بلكه بیشتر معلوم یادگیری است، نه دگرگونیهای بدنی.با توجه به نكته‌های یاد شده مشاهده می‌شود كه دگرگونیهای ناشی از رشد طبیعی، بازتابها، پاسخهای خستگی، تاثیر داروها از نوع یادگیری نیستند. همچنین، دگرگونیهایی كه نتوانند تغییری در رفتار داشته باشند یادگیری به شمار نمی‌آیند. مانند زمانی كه تجربه یا اندیشه‌ای، احساس یا طرز فكر ما را تغییر می‌دهد. اما هیچ‌گونه اثر آشكاری در رفتار ندارد. هیلگارد روان‌شناس معروف، گرچه یادگیری را دارای دو جنبه نهان (نظری) و نمایان (كارنمودی) می‌داند، ولی تصریح می‌كند كه یادگیری فقط از جنبه نمایان یا عملكردی آن حاصل می‌شود.

 

از سوی دیگر روان‌شناسانی هستند كه یادگیری از دگرگونیهای نسبتاً پایدار در توانایی، گرایش یا ظرفیت پاسخ‌دهی عنوان كرده‌اند. با این تعریف مشاهده می‌شود كه یادگیری پیش از تغییر رفتار پدید می‌آید. البته موجود زنده زمانی می‌تواند پاسخ لازم را بدهد كه توانایی و ظرفیت دادن پاسخ را دارا باشد. بسیار اتفاق افتاده است كه معلم موضوعی مانند حل مساله را می‌خواهد به شاگرد بیاموزد كه مشهود نیست. انسان فقط نتیجه اندیشیدن یا حل مساله را مشاهده می‌كند، نه فرایندهای ظاهری آنها را. در این مورد علاقه معلم این است كه شاگرد توانایی و استعداد انجام دادن رفتار را به نحو خاصی پیدا كند تا رفتار نمایان و معینی را. ممكن است ادعا شود كه حل مساله عبارت از یك رشته الگوهای پاسخ‌دهی مشخص است و پاسخها نهان هستند تا نمایان. اما در حقیقت وقتی شاگرد جیزی می‌آموزد فقط رفتارش تغییر نمی‌یابد، بلكه استعداد پاسخ دادن او در اوضاع و احوال آینده نیز تغییر پیدا می‌كند.

 

با توجه به موارد بالا تا اینجا روشن شد كه یادگیری دارای دو تعریف است: 

یكی به تغییر رتفار نمایان و دیگری به استعداد یا توانمندی در پاسخ دادن اختصاص می‌یابد. اما روان‌شناسان عصب‌گرا یادگیری را تغییر در ساختار فیزیولوژی اعصاب می‌دانند كه از استعداد ابزار پاسخ پدید می‌آید. دكتر هب یك رشته بررسیهایی درباره كاركرد اعصبا مركزی در رابطه با یادگیری به مضمون زیر انجام داده كه در خور اهمیت است:

 

یادگیری، فرایند ایجاد سیر یا مدار عصبی نسبتاً پایدار از طریق فعالیت خود به خود در مدارهای موجود است. وقتی فعالیتی صورت می‌گیرد حالت تغییر در ساخت سلولها و مدارهای عصبی ایجاد می‌شود و پاسخ مربوط به اثر برانگیختگی و تكرار به آسانی دریافت می‌شود.با ملاحظه تعریفهای سه‌گانه بالا درباره یادگیری، مورد اول و دوم در بررسیهای روان‌شناسی امروزی دارای اهمیت بیشتری است، اما مورد سوم از اعتبار علمی خاصی برخوردار است.

 

 

 

ماهیت یادگیری

ماهیت به طور كلی فعالیتی دگرگون‌ساز است. كه افراد را برای مقابله با رویدادها و سازش با محیط آماده می‌سازد و در موقعیتهای مختلف و در اكثر سطوح زندگی حیوانی از بازتابهای شرطی جانوران پست تا فرایندهای پیچیده‌شناختی افراد آدمی رخ می‌دهد. آزمایشهای گوناگون پژوهشگران و زیست‌شناسان درباره گونه‌های جانداران در رده‌های بسیار پائین نشان داده است كه محركهای معینی در شرایط خاصی موجب تغییر رفتار آنها می‌شوند.

انسان كه كاملترین و پیشرفته‌ترین موجود كره زمین است. هنگام تولد ناتوان‌ترین و درمانده‌ترین آنهاست و با بیشترین استعدادها برای یادگیری قادر است از تجربه‌های خود به بهترین وجه سود جوید و پاسخها و تجربه‌های آموخته او مهمترین اندوخته‌های رفتاریش را تشكیل می‌دهند.

یادگیری در واقع هم یك رشته فرایند است و هم فرآورده تجربه‌ها. بعضی از فرایندهایی كه در داد و ستد بین موجود آدمی و محیط انجام می‌گیرد عبارتند از احساس و ادراك، یادآوری، نمادسازی، اندیشه‌های مجرد و تخیلی و سرانجام رفتار.

یادگیری را نباید منحصراً به صورت پیشرفتهای مواد درسی كه در كانونهای آموزشی انجام می‌شود تصور نمود. وقتی كودكی بتواند توپی را بگیرد یا آن را پرتاب كند، راه برود، حرف بزند، یا آنكه نوجوانی دوچرخه‌سواری و موتور سواری كند و یا وقتی مادری از نوع گریه كودك خود به نیاز خاص یا ناراحتی او پی ببرد، در همه این حالتها بی‌شك امر یادگیری به وقوع می‌پیوندد. گرچه گروهی از افراد به سبب آنكه این گونه رفتارها با درس و مدرسه سر وكار ندارند آنها را یادگیری نمی‌دانند.

یادگیری در حقیقت دارای مفهوم بسیار گسترده‌ای است كه در قالبهای دگرگونی، عادت شكنی، ایجاد علاقه، نگرشهای نو، درك ارزش، ذوق و سلیقه و پیشداوری یا جب و بغض پدیدار می‌شود. همچنین، شیوه تركیب و كاربرد معلومات در استدلال،‌تفكر، نظریه‌پردازی، حل مسئله، احساس و عواطف عمیق انسانی، خودشناسی و دگرگونیهایی كه در كل شخصیت به وجود می‌آیند همه از یادگیری مایه می‌گیرند.

 

 

کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

یادگیری در انسان

نظریه های یادگیری

مسایل یادگیری در انسان

 

 

 

فهرست مطالب

1- زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری 4

1-1. شناخت و زمینه‌های یادگیری 4

1-1-1. اهمیت یادگیری 4

1-1-2. ماهیت یادگیری 5

1-1-3. تعریف یادگیری 6

1-2. بنیاد فلسفی نظریه‌ها 7

1-2-1. خردگرایی 8

1-2-2. تجربه‌گرایی 10

1-3. پیشینه نظریه‌های یادگیری 11

1-3-1. نظریه لوح سفید 11

1-3-2. نظریه شكوفایی طبیعی 13

1-3-3. نظریه اندریافت 14

1-3-4. نظریه ساخت‌گرایی 16

1-3-5. نظریه كارگردگرایی 18

 

2. نظریه‌های تداعی‌گرایی 21

2-1. نظریه وابسته‌گرایی ثورندایك 22

2-1-1. قانونهای یادگیری ثورندایك 24

2-1-2. قانونهای اصلی ثورندایك 25

2-1-3. قانونهای فرعی 26

2-1-4. بررسی و ارزشیابی نظریه وابسته‌گرایی 27

2-1-5. هوش از دیدگاه ثورندایك 28

2-2. نظریه بازتابی 30

2-2-1. پدیده شرطی شدن 31

2-3. نظریه رفتارگرایی واتسن 34

2-3-1. چگونگی رفتارگرایی 34

2-3-2. نقش محیط 35

2-3-3. انسان از نظر واتسن 35

2-3-4. شرطی شدن هیجانها 36

2-3-5. سخن‌گویی از دیدگاه واتسن 36

2-3-6. یادگیری از نظر واتسن 37

2-4. نظریه كاهش سایق 39

2-4-1. یادگیری برای بقاء 39

2-5. یادگیری انتظاری 40

2-5-1. یادگیری نهایی 43

2-5-2. مسائل یادگیری 43

2-6. نظریه كمّی اسپنس 44

2-6-1. ماهیت نظریه یادگیری اسپنس 44

2-6-2. رفتار یكپارچه 46

2-6-3. چگونگی سازه‌ها 46

2-6-4. تعیین‌كننده‌های رفتار 47

2-6-5. یادگیری از دیدگاه اسپنس 49

2-6-6. شرطی شدن كلاسیك 50

2-6-7. ماهیت شرطی شدن ابزاری 50

2-6-8. یادگیری افتراقی 52

 

3. نظریه های شناخت‌گرایی 54

3-1. نظریه یادگیری گشتالت 55

3-1-1. چگونگی و اهمیت گشتالت 55

3-1-2. پدیده فای یا ادراك حركت 57

3-1-3.نقش تصویر و زمینه 58

3-1-4. قانونهای سازماندهی 59

3-1-5.  نظریه اثر 63

3-1-6. یادگیری از دیدگاه گشتالت 64

3-1-7. اهمیت ادراك 65

3-1-8. یادگیری و حل مساله 66

3-2. نظریه شناخت‌شناسی تكوینی 68

3-2-1. چگونگی مراحل رشد 68

3-2-2. دوره اول : حسی و حركتی 69

3-2-3. دوره دوم : قبل از عملیات عینی 70

3-2-4. دوره سوم : عملیات عینی 73

3-2-5. دوره چهارم : عملیات صوری 77

3-2-6. یادگیری از دیدگاه پیاژه 79

3-3. نظریه یادگیری اكتشافی 82

3-3-1. چگونگی یادگیری 82

 

4. نظریه‌های یادگیری اجتماعی 85

4-1. چگونگی یادگیری اجتماعی 85

4-2. پیشینه نظریه‌های یادگیری اجتماعی 86

4-3. نظریه یادگیری اجتماعی بندورا 88

4-3-1. چهارچوب ادراكی 88

4-3-2. اهمیت تقلید در یادگیری 91

5. مراجع 95

 

 

 

 

 

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تمرینات ایروبیک

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تمرینات ایروبیک کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تمرینات ایروبیک مبانی نظری تمرینات ایروبیک پیشینه تحقیق تمرینات ایروبیک پیشینه داخلی تمرینات ایروبیک پیشینه خارجی تمرینات ایروبیک پیشینه پژوهش تمرینات ایروبیک پیشینه نظری تمرینات ایروبیک…

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی مبانی نظری و پیشینه پژوهش ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی مبانی نظری ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی پیشینه پژوهش ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی مبانی نظری…

ملاک های اختلالات رفتاری و بررسی شیوع آن در کودکان

ملاک های اختلالات رفتاری و بررسی شیوع آن در کودکان تحقیق اختلالات رفتاری ملاک های اختلالات رفتاری بررسی شیوع اختلالات رفتاری در کودکان تحقیق اختلالات رفتاری در کودکان دلایل اختلالات رفتاری در کودکان مشکلات رفتاری و ارتباطی کودکان تشخیص اختلالات…

مبانی نظری بررسی رابطه ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی و چرخه تبدیل وجه نقد

مبانی نظری بررسی رابطه ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی و چرخه تبدیل وجه نقد مبانی نظری مدیریت سرمایه در گردش مبانی نظری چرخه تبدیل وجه نقد تاثیر مدیریت سرمایه در گردش برسودآوری مبانی نظری عملکرد مالی ارزیابی عملکرد بر…

چارچوب مفهومی مهارت های ارتباطی و بررسی آن در مدیران

چارچوب مفهومی مهارت های ارتباطی و بررسی آن در مدیران کلمات کلیدی : مهارت هاي ارتباطي مديران ویژگی های مهارت های ارتباطی مولفه های مهارت های ارتباطی تعریف نظری مهارت هاي ارتباطي تعریف عملیاتی مهارت هاي ارتباطي چارچوب مفهومی مهارت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده 56 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده 56 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رفتار مصرف کننده ادبیات نظری رفتار مصرف کننده چارچوب نظری رفتار مصرف کننده فصل دوم پایان نامه رفتار مصرف کننده دانلود مبانی نظری رفتار مصرف…

جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته‌ی تحصیلی خود

جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته‌ی تحصیلی خود جو اخلاقی اتاق‌ عمل نگرش دانشجویان نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته‌ی تحصیلی خود ارتباط جو اخلاقی و نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته‌ی تحصیلی خود…

پاورپوینت فصل ششم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني رفتار فردي و گروهي

پاورپوینت فصل ششم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني رفتار فردي و گروهي دانلود پاورپوینت فصل ششم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني رفتار فردي و گروهي دانلود…

نمونه سوالات تستی وصایای امام دانشگاه آزاد

نمونه سوالات تستی وصایای امام دانشگاه آزاد نمونه سوالات تستی وصایای امام رفتن به سایت اصلی نمونه سوالات تستی وصایای امام دانشگاه آزاد شامل 110 تست با فرمت Pdf با پاسخ سوالات

مولفه ها و نظریه های مربوط به دلبستگی

مولفه ها و نظریه های مربوط به دلبستگی کلمات کلیدی : دانلود پایان نامه دلبستگی پایان نامه سبک های دلبستگی نظریه هاي اصلي دلبستگي مؤلفه هاي اصلي دلبستگي معيارهاي تشخيص دلبستگي تحول دلبستگي در نوجواني تداوم دلبستگي از كودكي تا…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس دانش آموزان 43 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس دانش آموزان 43 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عزت نفس دانش آموزان مبانی نظری عزت نفس دانش آموزان پیشینه تحقیق عزت نفس دانش آموزان پیشینه داخلی عزت نفس دانش آموزان…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی هوش اجتماعی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی هوش اجتماعی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش اجتماعی مبانی نظری هوش اجتماعی پیشینه تحقیق هوش اجتماعی پیشینه داخلی هوش اجتماعی پیشینه خارجی هوش اجتماعی پیشینه پژوهش هوش اجتماعی پیشینه نظری هوش اجتماعی ادبیات…

پروپوزال زمانبندی کارها در محاسبات ابری با روش SFLA

پروپوزال زمانبندی کارها در محاسبات ابری با روش SFLA کلمات کلیدی : پروپوزال رایانش ابری زمانبندی در محاسبات ابری زمانبندی وظایف در رایانش ابری زمانبندی منابع در رایانش ابری زمانبندی کارها در محاسبات ابری زمانبندی وظایف در محاسبات ابری الگوریتم…

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی برنامه درسی برنامه ریزی درسی فناوری نوین تدریس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانلود مقاله برنامه درسی دانلود مقاله برنامه ریزی درسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی رفتن به سایت…

مبانی نظری مدل بومی برای شکل گیری سیاست های زیست محیطی ایران

مبانی نظری مدل بومی برای شکل گیری سیاست های زیست محیطی ایران توسعه پايدار ابعاد توسعه پايدار خط مشی گذاری زیست محیطی نگرش بومی خط مشی گذاری زیست محیطی شکل گیری سیاست های زیست محیطی ایران الگو سیاست های زیست…

مبانی نظری ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتریان

مبانی نظری ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتریان رضایت مشتری رضایت شغلی کارکنان عوامل موثر بر رضایت مشتری عوامل موثر بر رضایت شغلی رابطه رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتری عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان مبانی نظری…

نقش موجودی در زنجیره تامین و ارائه اقدامات بهینه برای کاهش آن

نقش موجودی در زنجیره تامین و ارائه اقدامات بهینه برای کاهش آن نقش موجودی در زنجیره تامین ارائه اقدامات بهینه برای کاهش موجودی در زنجیره تامین عوامل موثر بر میزان موجودی در زنجیره تامین کاهش سطح میزان موجودی زنجیره تامین…

بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی مؤثر بر گرایش به اعتیاد به مواد مخدر

بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی مؤثر بر گرایش به اعتیاد به مواد مخدر عوامل اعتیاد به مواد مخدر عوامل گرایش به اعتیاد به مواد مخدر بررسی عوامل اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر بررسی عوامل اقتصادی اعتیاد به مواد مخدر دانلود مقاله…

مبانی نظری پذیرش شرط اجل و انواع آن و موارد سقوط آن

مبانی نظری پذیرش شرط اجل و انواع آن و موارد سقوط آن کلمات کلیدی : ماهیت شرط اجل ویژگی های شرط اجل شرط اجل در حقوق ایران شرایط صحت شرط اجل موارد سقوط شرط اجل منابع پذیرش شرط اجل مبانی…

دست مصنوعی سیبرنتیکی

دست مصنوعی سیبرنتیکی کلمات کلیدی : دست مصنوعی سیبرنتیکی مقاله دست مصنوعی سیبرنتیکی تحقیق دست مصنوعی سیبرنتیکی پژوهش دست مصنوعی سیبرنتیکی پروژه دست مصنوعی سیبرنتیکی دست مصنوعی سیبرنتیکی پایان نامه دست مصنوعی سیبرنتیکی رفتن به سایت اصلی يكي شناخت دست…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نظریه عقلانی عاطفی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نظریه عقلانی عاطفی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نظریه عقلانی عاطفی مبانی نظری نظریه عقلانی عاطفی پیشینه تحقیق نظریه عقلانی عاطفی پیشینه داخلی نظریه عقلانی عاطفی پیشینه خارجی نظریه عقلانی عاطفی…

پاورپوینت کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری

پاورپوینت کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری دانلود رایگان پاورپوینت کتاب بازاريابي و مديريت بازارتألیف حسن الوداری پاورپوینت کتاب بازاريابي و مديريت بازارتألیف حسن الوداری کتاب بازاريابي و مديريت بازارتألیف حسن الوداری دانلود رایگان پاورپوینت کتاب بازاريابي تألیف…

واکنش های کیفری قانونی و فقهی ناظر به سرقت

واکنش های کیفری قانونی و فقهی ناظر به سرقت پایان نامه سرقت دانلود پایان نامه سرقت سرقت مستوجب حد سرقت تعزیری واکنش های کیفری قانونی به سرقت واکنش های کیفری فقهی به سرقت واکنش کیفری ناظر به سرقت تعزیری واکنش…

بررسی فقهی-حقوقی محاربه و موارد مشابه با نگاهی به قانون مجازات اسلامی سال 1392

بررسی فقهی-حقوقی محاربه و موارد مشابه با نگاهی به قانون مجازات اسلامی سال 1392 بررسی فقهی محاربه بررسی حقوقی محاربه محاربه در فقه امامیه محاربه از نگاه اهل سنت محاربه در قانون مجازات اسلامی 1392 محاربه در قانون مجازات اسلامی…

پرسشنامه اهمیت نقش رضایت مشتری در بقاء سازمان در محیط رقابتی

پرسشنامه اهمیت نقش رضایت مشتری در بقاء سازمان در محیط رقابتی پرسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه نقش رضایت مشتری پرسشنامه اهمیت رضایت مشتری پرسشنامه بقاء سازمان در محیط رقابتی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه اهمیت نقش رضایت مشتری در…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *