مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین 46 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین 46 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه زنجیره تامین
مبانی نظری زنجیره تامین
پیشینه تحقیق زنجیره تامین
پیشینه داخلی زنجیره تامین
پیشینه خارجی زنجیره تامین
پیشینه پژوهش زنجیره تامین
پیشینه نظری زنجیره تامین
ادبیات نظری زنجیره تامین
چارچوب نظری زنجیره تامین

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری زنجیره تامین تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق زنجیره تامین در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

امروزه، مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از مبانی زیر ساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک در دنیا مطرح است. در رقابت های جهانی موجود در عصر حاضر باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس قرار داد. خواست مشتری بر کیفیت کالا و خدمات رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده که قبلا وجود نداشته است، در نتیجه شرکت ها بیش از این نمی توانند از عهده همه کارها برآیند. 

 

 

در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهمیه بیشتری در بازار است. بر این اساس فعالیت هایی نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدامت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که همگی قبلا در سطح شرکت انجام می شده اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مساله کلیدی در یک زنجیره تأمین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی این فعالیت ها است. مدیریت زنجیره تأمین پدیده ای است که این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.

 

 

در مدل های سنتی کسب وکار تمامی گردش های اطلاعات، اجناس و تبادل مالی به صورت خطی هستند (از تأمین کنندگان به تولید کنندگان و از فروشندگان به مشتری ها). با ورود اینترنت به عنوان یک کانال ارتباطی بزرگ بازنگری های اساسی در الویت های تجارتی، دیدگاههای استراتژیک و مدل هایی از زنجیره تأمین تا به حال گرفته شده بودند ظهور کرد. در ساخت کارهای نوین مدیریت زنجیره تأمین، شرکای زنجیره شکل گرفته و قادرند از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، روابط و تعاملات بین مشتری و تأمین کنندگان را تسهیل نموده و هزینه معاملات را کاهش دهند. همگام با روند رو به رشد تجارت الکترونیک پیچیدگی های بیشتری در مدیریت زنجیره تأمین، توانایی تشکیل یک حلقه سازمانی را داراست که از مشتری شروع شده و به آن ختم می شود.

 

 

این مفهوم زنجیره تأمین را مانند یک شبکه نشان می دهد که به وضوح روابط بین همه بخش های زنجیره تأمین را توضیح می دهد.
در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل می شود که رسما از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان مواد، اطلاعات و جریان های مالی به یکدیگر مربوط می شوند. این سازمان ها می توانند بنگاه هایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولید می کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی از این سازمان ها در نظر می گرفت.

 

 

 

2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره تأمین

شاید به سختی بتوان زمان دقیقی را که بحث درباره زنجیره تأمین و مدیریت آن مطرح گردیده است، مشخص نمود، اما دست کم از یک چیز می توان مطمئن بود که این نگرش ریشه در شیوه هایی دارد که در اواخر 1950 و 1960 میلادی اجرا می شد. هر چند که نمونه هایی از آن در دوره تولید انبوه خودروها در زمان هنری فورد نیز وجود داشته است.در اواخر 1950 نخستین طرح های اجرایی زنجیره تأمین با توجه به مدیریت کالا و به ویژه تدارکات مربوط به انتقال مواد اولیه و محصولات تمام شده به کارخانه و به بیرون از آن، شروع شد.

 

 

در سال های پیش از 1960 بسیاری از شرکت ها بر اثربخشی و کارایی فعالیت های تجاری به طور جدا و مستقل تاکید داشتند. در دهه های 1960 تا 70 سازمان ها به توسعه جزئیات راهبردی بازار همت نمودند که بر برآورده سازی رضایت مشتری متمرکز بود. آن ها به این درک نائل آمدند که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم هماهنگ پیش نیاز دست یابی به نیازمندی های بازار و در نتیجه سهم بازار بیشتر است. بنابراین طراحان مجبور شدند که ایده آل های و نیازمندی های مورد نظر مشتریان را در طراحی محصولات خود بگنجانند و در حقیقت محصولی با حداکثر سطح کیفی ممکن و کمترین هزینه، توام با ایده آل های مورد نظر مشتریان روانه بازار سازند. کارشناسان با مطالعه روابط بین انبارداری و حمل ونقل در دهه 1960 و بررسی امکان یکپارچه سازی آن ها توانستند موجودی کالا در انبارها را کاهش دهند. حاصل این مطالعات مدیریت توزیع نام گرفت. این جریان با تاسیس نظام ملی مدیریت توزیع فیزیکی آمریکا   در سال 1963 که تفکر نوین آن زمان درباره روابط متقابل بین عملکرد بخش های انبارداری و حمل و نقل بود، تقویت گردید و با استفاده از حمل ونقل سریع تر، به دفعات بیشتر و به ویژه مطمئن تر، موجبات کاهش حجم انبارها را فراهم آورد. کوتاه شدن زمان پاسخگویی به سفارش ها از طریق جا به جایی سریع تر اجناس انبار و حمل ونقل سریع تر آن ها، طول دوره کاهش پیش بینی را کاهش داد و در نتیجه پیش بینی ها نیز واقعی تر گردید.(عالم تبریز ، رحیمی 1388)

 

 

با اضافه شدن مباحث ساخت، تدارک سفارش ها به مدیریت توزیع، مفهوم لجستیک مطرح گردید. علم لجستیک از برآورد، تأمین و نگهداری، ذخیره سازی مواد اولیه و توزیع کالا و همچنین خدمات پس از فروش، یعنی از آخرین تأمین کننده تا آخرین مصرف کننده را به طور کامل پوشش داده و به آن ها خدماتی را ارائه می-کند.
بیشتر کارشناسان با این نظر موافق هستند که مدیریت زنجیره تأمین به شکل امروزی آن از تلاش های برنامه ریزی مواد مورد  نیاز   حاصل شده که شرکت های بزرگی همچون دیر، هیولت پاکارد و پراکتر و گمبل   و شرکت-های دیگر در اواخر دهه 1970 برای برنامه ریزی و کنترل بهتر مواد اولیه تجربه کردند. ساخت و به کارگیری رایانه های پیشرفته در اواخر دهه 1960 میلادی این امکان را برای شرکت ها فراهم آورد تا از فهرست های پراکنده مواد اولیه مورد نیاز، برنامه ریزی زمانی انتقال مواد و سفارش های تولید برای شرکت ها مهیا گردد و این موضوع آغاز تحلیل مدیریت زنجیره تأمین بود. به این ترتیب امکان انتقال برنامه ریزی مواد مورد نیاز به بیرون از سازمان و اعمال کنترل بیشتر بر مواد اولیه ای که از سوی تأمین کنندگان وارد شرکت می شد، فراهم گشت. برای بسیاری از شرکت ها، این کار به مفهوم کاستن از تعداد هزاران تأمین کننده و اکتفا کردن به تعداد اندکی از بهترین های آن ها بود، این به معنای شروع واگذاری بخش هایی از فرآیند تولید به بیرون از سازمان بود که به کنار گذاشتن مدل یکپارچگی عمودی (الزام انجام تمام کارها توسط یک تولید کننده) منجر شد.

 

 

 

تحولات عمده در مدیریت موجودی در دهه 1970 میلادی و اوایل 1980 بروز کرد.در همین زمان ژاپنی ها در جستجوی یک فرآیند تولیدی بودند تا بتوانند اصول پایه تولید و ارسال به موقع   را به کار گیرند. این سیستم نیازمند ارتباطات فراوان و مفصلی بین مشتری، تولید کننده، شرکت های حمل و نقل و خرده فروش ها  (در صورت ارتباط داشتن با آن ها)  بود تا بتوان میزان موجودی مواد اولیه، قطعات و محصولات تمام شده را در حداقل ممکن نگه داری کرد.کارخانه کاوازکی در نبراسکا به نمونه ای از تولید و ارسال به موقع مبدل شد و بسیاری از شرکت های آمریکایی را به تقلید از خود واداشت. در دهه 1990 و با پیشرفت فناوری و ورود آن به عرصه تولید، حمل ونقل، انبارها، خرده فروشی ها و توجه توام به جلب رضایت مشتری و کیفیت کالاها و خدمات، بحث زنجیره تأمین به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مطرح گردید. به این ترتیب زنجیره تأمین و مدیریت آن با هدف پرداختن به تمامی مسائل یاد شده و راهبری و هدایت آن ها، شکل گرفت. شکل زیر روند تکاملی مدیریت زنجیره تامین را نمایش داده است.(عالم تبریز، رحیمی 1388)

 

 

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب:

چکیده 1
فصل دوم: 2
مبانی نظری زنجیره تامین 2
 مدیریت زنجیره تأمین 3
2-10 مقدمه ای بر مدیریت زنجیره تأمین 3
2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیرهتأمین 4
2-12 تعریف مدیریت زنجیره تأمین 8
2-13 یکپارچگی زنجیرهتأمین 10
2-14 اهمیت یکپارچهسازی زنجیرهتأمین 12
2-15 عملکرد زنجیرهتأمین 13
2-16 افزایش کارایی و اثربخشی زنجیرهتأمین 14
2-17 عملکرد های مدیریت در مقابله با چالش های زنجیرهتأمین 19
2-18  ارزیابی عملکرد زنجیره تامین 22
پیشینه تحقیق زنجیره تامین
 ارتباط و تأثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تأمین 29
2-19 کشف استدلالهایی برای برنامه ریزی منابع سازمان و یکپارچگی مدیریت زنجیره تامین 29
2-20 یکپارچگی برنامه ریزی منابع سازمان و مدیریت زنجیره تامین 33
منابع 36

 

پاورپوینت آشنایی و بررسی لامپ حبابی

پاورپوینت آشنایی و بررسی لامپ حبابی پاورپوینت آشنایی و بررسی لامپ حبابی لامپ حبابی کاربرد های لامپ اجزای لامپ روش تولید لامپ-رشته حباب لامپ پایه لامپ مونتاژ حباب و پایه بهبود کیفیت ضعف های لامپ های حبابی راهکار برای کاهش…

پروپوزال بررسی تاثیر قدرت های منطقه بر بحران و تحولات سوریه

پروپوزال بررسی تاثیر قدرت های منطقه بر بحران و تحولات سوریه کلمات کلیدی : پروپوزال بحران سوریه پروپوزال در مورد سوریه نقش قطر در بحران سوریه نقش ترکیه در بحران سوریه نقش ایران در بحران سوریه نقش عربستان در بحران…

تقسیم بندی مشتریان و یافتن الگویی برای آنها برای بهبود وصول مطالبات معوق بانک

تقسیم بندی مشتریان و یافتن الگویی برای آنها برای بهبود وصول مطالبات معوق بانک مدیریت ریسک اعتباری الگوی مناسب جهت وصول مطالبات بانکی رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک رتبه بندی مشتریان بانک بهبود وصول مطالبات معوق بانک دانلود پایان نامه…

بررسی راههای اثبات و مجازات زنا در فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی

بررسی راههای اثبات و مجازات زنا در فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی پایان نامه حد زنا زنا در فقه امامیه مبانی حد زنا در فقه امامیه آیات قرآنی پیرامون مجازات زنا آیات قرآنی پیرامون راههای اثبات زنا اجرای علنی…

پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت

پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت دانلود رایگان پاورپوینت رشته صنایع غذایی دانلود رایگان پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت بهداشت مواد غذايي و نقش…

پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي تألیف فيليپ كاتلر

پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي تألیف فيليپ كاتلر کلمات کلیدی : پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي تألیف فيليپ كاتلر پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي تألیف فيليپ كاتلر پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي…

پاورپوینت بازاریابی شبکه ای

پاورپوینت بازاریابی شبکه ای کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاریابی شبکه ای تحقیق بازاریابی شبکه ای بازاریابی شبکه ای بازاریابی شبکه ای چه چیزی نیست؟ بازاریابی شبکه ای چیست ؟ ویژگی اصلی بازاریابی شبکه ای دلایل کارآیی بازاریابی شبکه ای رفع…

شخصیت حضرت زهرا(س)

شخصیت حضرت زهرا(س) حضرت فاطمه بانوی نمونه زن در اسلام دانلود مقالات رشته معارف اسلامی شخصیت حضرت زهرا(س) دانلود مقالات معارف اسلامی دانلود مقاله شخصیت حضرت زهرا سیستم همکاری در فروش فایل خرید مقالات معارف اسلامی رفتن به سایت اصلی…

پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از مدل تعالی سازمانی

پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از مدل تعالی سازمانی پرسشنامه ارزیابی عملکرد پرسشنامه ارزیابی عملکرد با مدل تعالی سازمانی پرسشنامه ارزیابی عملكرد بر اساس مدل تعالی سازمانی پرسشنامه مدل تعالی سازمانی دانلود پرسشنامه تعالی سازمانی سوالات ارزیابی efqm نمونه پرسشنامه…

عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان

عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی کارکنان دانشگاه رضایت شغلی در سازمان عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان دانلود مقاله رضایت شغلی کارکنان دانشگاه عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان رفتن به…

چگونه میتوان مکملهای امتیازی را با مدل 7-S مک کینزی بالانس کرد

چگونه میتوان مکملهای امتیازی را با مدل 7-S مک کینزی بالانس کرد چگونه میتوان مکملهای امتیازی را با مدل 7S مک کینزی بالانس کرد رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه در جستجوی برتری ، پرفروش ترین کتاب سال 1982 توسط…

پاورپوینت رویکردهای مبتنی بر اصول و مبتنی بر قواعد در تدوین استانداردهای حسابداری

پاورپوینت رویکردهای مبتنی بر اصول و مبتنی بر قواعد در تدوین استانداردهای حسابداری کلمات کلیدی : پاورپوینت رویکرد های مبتنی بر اصول و مبتنی بر قواعد در تدوین استانداردهای حسابداری پاورپوینت رویکرد مبتنی بر اصول در تدوین استانداردهای حسابداری پاورپوینت…

تشریح کامل و جامع نماد و نشانه

تشریح کامل و جامع نماد و نشانه نماد و نشانه در طول تاریخ ویژگی‌های بصری نشانه طراحی نشانه استفاده از رنگ در طراحی نشانه انواع نشانه طراحی آرم اهمیت انتخاب قالب و نوع آن در طراحی آرم نشانه‌های ترسیمی نمادها…

تحلیل پوششی داده ها با VRS

تحلیل پوششی داده ها با VRS تحلیل حساسیت دانلود پایان نامه تحلیل پوششی داده ها با بازده به مقیاس متغیر تحلیل پوششی داده ها مدل بسط داده شده ی تحلیل پوششی داده ها دانلود پایان نامه رشته ریاضی دانلود پایان…

مدل کردن اتصالات با منحنی هیسترزیس جهت ارزیابی کارکرد آنها در اثر بارهای رفت و برگشت

مدل کردن اتصالات با منحنی هیسترزیس جهت ارزیابی کارکرد آنها در اثر بارهای رفت و برگشت ارزیابی لرزه ای سازه مدل کردن اتصالات با منحنی هیسترزیس اتصالات در سازه‌های فولادی مدل کردن اتصالات با منحنی هیسترزیس جهت ارزیابی کارکرد آنها…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری نارسایی هیجانی

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری نارسایی هیجانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نارسایی هیجانی مبانی نظری نارسایی هیجانی پیشینه تحقیق نارسایی هیجانی پیشینه داخلی نارسایی هیجانی پیشینه خارجی نارسایی هیجانی پیشینه پژوهش نارسایی هیجانی پیشینه نظری…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی در مورد خلاقیت

ادبیات نظری و پیشینه تجربی در مورد خلاقیت کلمات کلیدی : مبانی نظری خلاقیت چارچوب نظری خلاقیت پیشینه تحقیق خلاقیت پیشینه نظری خلاقیت پیشینه داخلی خلاقیت پیشینه خارجی خلاقیت پیشینه تاریخی خلاقیت پیشینه تحقیق درباره خلاقیت تاریخچه خلاقیت در ایران…

بررسی ابعاد مختلف اهلیت در فقه اسلامی و مطالعه تطبیقی آن با قانون مدنی

بررسی ابعاد مختلف اهلیت در فقه اسلامی و مطالعه تطبیقی آن با قانون مدنی پایان نامه اهلیت در معامله شرایط اهلیت در معامله اهلیت برای معامله اهلیت طرفین معامله اهلیت در حقوق ایران بررسی اهلیت در معاملات اهلیت در معامله…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش پیشرفت تحصیلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش پیشرفت تحصیلی مبانی نظری انگیزش پیشرفت تحصیلی ادبیات نظری انگیزش پیشرفت تحصیلی چارچوب نظری انگیزش پیشرفت تحصیلی فصل دوم پایان نامه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانلود مبانی نظری انگیزش پیشرفت تحصیلی پیشینه انگیزش پیشرفت تحصیلی…

سکه رایگان و بینهایت برای بازی کوییز آف کینگز Quiz Of Kings

سکه رایگان و بینهایت برای بازی کوییز آف کینگز Quiz Of Kings کلمات کلیدی : سکه رایگان Quiz of KingsQuizof Kingsبازی کوییز آف کینگز کوییز آف کینگز سکه رایگان بازی سکه بازی کوییز آف کینگز سکه رایگان کوییز آف کینگز…

پاورپوینت بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری با تاکید بر الگوریتمهای جستجو

پاورپوینت بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری با تاکید بر الگوریتمهای جستجو بهینه سازی الگوریتم های جستجو سیستم های نرم افزاری دانلود پاورپوینت بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری دانلود پاورپوینت بهینه سازی الگوریتم های جستجو پاورپوینت بهینه…

پرسشنامه تیپ شخصیتی a و b کول کویت و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه تیپ شخصیتی a و b کول کویت و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه تیپ شخصیتی a و b پرسشنامه تیپ شخصیتی a b پرسشنامه تیپ شخصیتی درونگرا و برونگرا پرسشنامه استاندارد تیپ شخصیتی…

پاورپوینت تعادل در طرف عرضه، محصول و سطح قیمت

پاورپوینت تعادل در طرف عرضه، محصول و سطح قیمت کلمات کلیدی : پاورپوینت تعادل در طرف عرضه: محصول و سطح قیمت پاورپوینت تعادل در طرف عرضه منحنی عرضه کل: مورد افراطی کینزی منحنی عرضه کل: مورد کلاسیک ها انتقال در…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی مبانی نظری پرخاشگری زناشویی پیشینه پرخاشگری زناشویی دانلود مبانی نظری پرخاشگری زناشویی پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی ادبیات نظری پرخاشگری زناشویی فصل دوم پایان نامه پرخاشگری زناشویی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری زناشویی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی در پرستاران

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش استرس شغلی در پرستاران کلمات کلیدی : مبانی نظری استرس شغلی در پرستاران پیشینه تحقیق استرس شغلی در پرستاران پیشینه داخلی استرس شغلی در پرستاران پیشینه خارجی استرس شغلی در پرستاران پیشینه پژوهش استرس شغلی در…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *