مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

مبانی نظری بررسی رابطه نسبت های مالی با نسبت های عملکرد شرکت

مبانی نظری بررسی رابطه نسبت های مالی با نسبت های عملکرد شرکت ارزیابی عملکرد شرکت های بورس معیارهای ارزیابی عملکرد مالی مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت های پذیرفته شده بورس نسبت های مالی شرکت های بورسی بررسی نسبت های متوسط…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی 62 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی 62 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری مدیریت منابع انسانی پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد…

پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ 23 سوالی با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ 23 سوالی با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ مقیاس رضایت زناشویی انریچ پرسشنامه سازگاری زناشویی انریچ پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ فرم کوتاه پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ فرم کوتاه پرسشنامه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سلامت اجتماعی مبانی نظری سلامت اجتماعی دانلود مبانی نظری سلامت اجتماعی پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی دانلود پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی پیشینه داخلی سلامت اجتماعی پیشینه خارجی…

پرسشنامه هوش چندگانه مدیران گاردنر با روایی و پایایی

پرسشنامه هوش چندگانه مدیران گاردنر با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر pdf دانلود پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر پرسشنامه هوش های چندگانه گاردنر پرسشنامه هوش های چندگانه دانلود پرسشنامه هوش های چندگانه…

پایان نامه رشته نرم افزار و آی تی با عنوان فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر آموزش و پرورش

پایان نامه رشته نرم افزار و آی تی با عنوان فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر آموزش و پرورش ابزارهای فن آوری اطلاعات مزایای فن آوری اطلاعات در آموزش وپرورش مفاهیم نوین فن آوری اطلاعات در آموزش وپرورش سیستم…

مطالعه و وارسی نقوش و شکل در سفالینه

مطالعه و وارسی نقوش و شکل در سفالینه بررسی نقش و فرم در سفالینه های شوش معنی نقوش سفالینه های شوش علل و انگیزه بوجود آمدن نقوش سفالینه های شوش علل پیدایش نقوش سفالینه های شوش وجه مشخص سفالینه های…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اصول هوش اخلاقی 56 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اصول هوش اخلاقی 56 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هوش اخلاقی پیشینه تحقیق هوش اخلاقی مبانی نظری اصول هوش اخلاقی پیشینه تحقیق اصول هوش اخلاقی پیشینه داخلی اصول هوش اخلاقی پیشینه خارجی اصول هوش…

بررسی قانونی حقوق متهم

بررسی قانونی حقوق متهم حقوق متهم آیین دادرس کیفری حقوق متهم از نگاه قانون دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات حقوق بررسی قانونی حقوق متهم رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته حقوق بررسی قانونی حقوق متهم     مقدمه…

نقش بی قیدی و بدحجابی بر روی شخصیت زن و ناهنجاری های تربیتی خانواده

نقش بی قیدی و بدحجابی بر روی شخصیت زن و ناهنجاری های تربیتی خانواده دانلود پایان نامه بدحجابی ابزارهای شخصیتی زن نقش بدحجابی بر روی شخصیت زن نقش بدحجابی در بروز ناهنجاری های تربیتی خانواده ناهنجاری های تربیتی خانواده متاثر…

بررسی اعتبار بیع با ثمن شناور در حقوق موضوعه 

بررسی اعتبار بیع با ثمن شناور در حقوق موضوعه  ثمن شناور بیع با ثمن شناور مکانیزم تعیین ثمن پایان نامه بیع با ثمن شناور نظریه کفایت قابلیت تعیین ثمن ارزش و کارکرد شناور بودن ثمن نظریه‌ی لزوم تعیین قطعی ثمن…

بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست

بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست رفتن به سایت اصلی نمونه مقاله…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اعتماد به نفس

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اعتماد به نفس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اعتماد به نفس مبانی نظری اعتماد به نفس پیشینه تحقیق اعتماد به نفس پیشینه داخلی اعتماد به نفس پیشینه خارجی اعتماد به نفس…

بررسی تاثیر تعارضات زناشویی در سازگاری فرزندان

بررسی تاثیر تعارضات زناشویی در سازگاری فرزندان سازگاری فرزندان با والدین سازگاری والدین و فرزندان پایان نامه تعارض زناشویی پایان نامه در مورد تعارض زناشویی رابطه تعارضات زناشویی با سلامت روان تعارض زناشویی و رابطه والد و کودک رابطه تعارضات…

ابعاد و اقسام رشد و فرق آن با عدم رشد در موارد مشابه

ابعاد و اقسام رشد و فرق آن با عدم رشد در موارد مشابه کلمات کلیدی : مفهوم رشد در قرآن مفهوم رشد در فقه عامه مفهوم رشد در فقه اماميه  ابعاد و اقسام رشد  دليل شرط بودن رشد در نکاح…

ﻛﺎﻫﺶ ﻧﻮﻳﺰ در ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﭘﺎﻳﻴﻦ CT ﺑﺎ دوز پایین ﺑﺴﻴﺎر ﺟﻬﺖ ﻛﺎرﺑﺮد در ﺗﺼﺤﻴﺢ ﺗﻀﻌﻴﻒ وﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻳﺎﺑﻲ در ﺳﻴﺴﺘﻤﻬﺎی PET/CT

ﻛﺎﻫﺶ ﻧﻮﻳﺰ در ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﭘﺎﻳﻴﻦ CT ﺑﺎ دوز پایین ﺑﺴﻴﺎر ﺟﻬﺖ ﻛﺎرﺑﺮد در ﺗﺼﺤﻴﺢ ﺗﻀﻌﻴﻒ وﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻳﺎﺑﻲ در ﺳﻴﺴﺘﻤﻬﺎی PET/CT Surface Select سیستم های توموگرافی کامپیوتری تصویربرداری PETCT روشهای کاهش نویز در تصاویر CT اسکنر مورد استفاده برای تصویر برداری…

معرفی روابط رسوبی رودخانه ها و تشریح فرضیات بنا نهاده شده بر آنها

معرفی روابط رسوبی رودخانه ها و تشریح فرضیات بنا نهاده شده بر آنها روابط رسوبی روابط رسوبی رودخانه دوغ گلستان معرفی روابط رسوبی رودخانه ها و تشریح فرضیات بنا نهاده شده بر آنها رودخانه دوغ گلستان دانلود پایان نامه روابط…

ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﻱ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻱ ﺩﻱ ﻣﺪﻭﻻﺳﻴﻮﻥ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻭ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎﻳﻨﺮﻱ ﻫﺎﻱ ( ﺩﻣﺪﻭﻻﺗﻮﺭ ﺭﺍﺩﻳﻮ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻱ )

ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﻱ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻱ ﺩﻱ ﻣﺪﻭﻻﺳﻴﻮﻥ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻭ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎﻳﻨﺮﻱ ﻫﺎﻱ ( ﺩﻣﺪﻭﻻﺗﻮﺭ ﺭﺍﺩﻳﻮ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻱ ) FPGA ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﭘﺮﻭﺳﺴﻮﺭ ﻣﺪﻭﻻﺳﻴﻮﻥ ﻃﻴﻒ ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﺵ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﻱ ﻣﺪﻭﻻﺳـﻴﻮن رادیوی نرم افزاری مؤلفه همفاز و مؤلفه عمود پیاده…

پرسشنامه بررسی رابطه عامل چابکی با موفقیت زنجیره

پرسشنامه بررسی رابطه عامل چابکی با موفقیت زنجیره پرسشنامه عامل چابکی پرسشنامه موفقیت زنجیره پرسشنامه عامل چابکی در شرکت پرسشنامه موفقیت زنجیره در شرکت پرسشنامه رابطه عامل چابکی با موفقیت زنجیره در شرکت رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت…

طراحی و ساخت مداری جهت كنترل دما

طراحی و ساخت مداری جهت كنترل دما كنترل دما دانلود پروژه طراحی مدار كنترل دما دانلود پروژه ساخت مداری جهت كنترل دما طراحی و ساخت مداری جهت كنترل دما دانلود پروژه مهندسی الکترونیک دانلود پروژه الکترونیک رفتن به سایت اصلی…

بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای

بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای محافظه كاری سود و زیانی محافظه كاری ترازنامه ای رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای پایان نامه رابطه محافظه کاری از نگاه سود…

وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری

وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری وجدان وجدان اخلاقی وجدان اخلاقی از نگاه اندیشمندان اسلامی دیدگاه علافه جعفری به وجدان اخلاقی دانلود پایان نامه وجدان اخلاقی دانلود پایان نامه رشته فلسفه اخلاق وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری مطالعه وجدان…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری مسئولیت پذیری

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری مسئولیت پذیری کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مسئولیت پذیری مبانی نظری مسئولیت پذیری پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری پیشینه داخلی مسئولیت پذیری پیشینه خارجی مسئولیت پذیری پیشینه پژوهش مسئولیت پذیری پیشینه نظری…

مبانی نظری امنیت

مبانی نظری امنیت تحولات امنیتی خلیج فارس تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس مبانی نظری امنیت مبانی نظری تحولات امنیتی خلیج فارس مبانی نظری تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس مبانی تئوریک امنیت دانلود مبانی نظری امنیت مبانی تئوریک امنیت رفتن به…

عیب یابی خودرو

عیب یابی خودرو عیب یابی خودرو نقص فنی خودرو سیستم عیب یاب خودکار دانلود مقالات رشته مکانیک خودرو خرید تحقیق رشته مکانیک سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *