مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق 86 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق 86 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری اخلاق
پیشینه تحقیق اخلاق
فصل دوم پایان نامه نظریه های فلسفی اخلاق
مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه پژوهش نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه نظری نظریه های فلسفی اخلاق
ادبیات نظری نظریه های فلسفی اخلاق
چارچوب نظری نظریه های فلسفی اخلاق

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

مقدمه 

     برای ارزش‌های اخلاقی می توان سه سطح حقیقی، نظری و عملی قائل شد که سطوح نظری و عملی آن دارای دو ساحت فردی و اجتماعی است. از این رو ارزش‌های اخلاقی را می-توان در سه جهان و از سه منظر مطالعه نمود:

     در جهان اول (جهان حقیقی) و از منظر فلسفی چیستی اخلاق تبیین می شود؟ فیلسوفان اخلاق، نظام‌های اخلاقی را صرف نظر از  ظهور و بروزشان در فرد یا جامعه خاصی بررسی می کنند. آنها تلاش می کنند تا خوب و بد اخلاقی را برای نوع بشر تعریف، توجیه و تبیین نمایند. از این منظر، نظام اخلاقی همچون موجودی متشکل از عناصر و اجزایی با روابط درونی نگریسته می شوند. ارزش‌های اخلاقی عناصر تشکیل دهندۀ نظام‌های اخلاقی اند که به صورت ارزش‌های غایی و ارزش‌های وسیله ای با یکدیگر مرتبط می-شوند. ارزش غایی در حکم ساختار یک نظام اخلاقی عمل می-کند.

 

 

 

    مناظر جهان دوم و سوم از آن روان شناسان و جامعه-شناسان اخلاق است که چگونگی ظهور و بروز ارزش‌های اخلاقی را در افراد و جوامع توصیف و تبیین می کنند. 

   در جهان دوم (جهان فردی) و از منظر روانشناختی، چگونگی و چرایی اعتقاد و پایبندی فرد به یک نظام اخلاقی توصیف و تبیین می شود. در این مقام، نظام اخلاقی دارای سطوح نظری(شناختیـ نگرشی) و عملی (مهارتی) است. در این سطح دلایل ـ انگیزه ها و مهارت های فرد عناصر تشکیل دهندۀ نظام اخلاقی هستند که دلایل و انگیزه ها به مثابه ساختار آن عمل می کنند. روان شناس تلاش می کند سازوکارهای مؤثر بر دلایل ـ انگیزه ها و مهارت های اخلاقی و دیالکتیک آنها را درون فرد تحلیل کند.

 

 

 

در جهان سوم(جهان اجتماعی) و از منظرجامعه شناختی چگونگی و چرایی اعتقاد و پایبندی افراد یک جامعه به یک نظام اخلاقی توصیف و تبیین می شود. در این مقام نیز ارزش‌ها، دارای سطوح آرمانی(نظری) و واقعی(عملی) هستند. جامعه شناس تلاش می کند سازوکارهای مؤثر بر سطوح آرمانی و واقعی ارزش‌ها و دیالکتیک آنها را درون جهان اجتماعی تحلیل کند. 

 تلاش می کنیم با مرور نظریه های فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی، به یک گونه شناسی معتبر از نظام‌های اخلاقی و چگونگی و چرایی توزیع متفاوت آنها در جامعه آماری مورد پژوهش، دست یابیم.

 

 

 

 

 

 

2-2- نظریه های فلسفی 

  مقدمه

   فرااخلاق، اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی سه گونه از مطالعات اخلاقی  در حیطۀ فلسفۀ اخلاق اند. از آنجا که هدف ما از مرور نظریات فلسفی، دست یابی به یک گونه شناسی از نظام‌های اخلاقی است مرور فلسفی ما به اخلاق هنجاری  محدود می شود. 

      اخلاق هنجاری بخشی از فلسفۀ اخلاق است که دربارۀ کنش های اخلاقی سخن می گوید و در پی تبیین نظامی از قواعد و اصول حاکم بر رفتار اخلاقی است. اخلاق هنجاری دو سطح دارد.

 

 

 

 

     فیلسوفان اخلاق در سطح اول از معیارهای کلی اخلاقی سخن می گویند، یعنی به این پرسش که معیار خوب بودن یک منش یا کنش انسانی چیست؟ پاسخ می دهند.

     در سطح دوم از خوبی و بدی یا اخلاقی و غیراخلاقی بودن کنش های خاص بحث می کنند، یعنی به این پرسش که کدام منش یا کنش آدمی خوب است؟ پاسخ می دهند. بدین ترتیب در سطح اول به «معیارهای اخلاقی» و در سطح دوم به «اصول اخلاقی » دست می یابند. به عبارت دیگر، در سطح اول، از معیار کلی خوبی و بدی کنش ها بحث می کنند و در سطح دوم، مصادیق آن معیار کلی را تعیین می  کنند. می توان گفت در یک سطح «ارزش غایی» و بر اساس آن در سطح دیگری، «ارزش‌های وسیله ای» را معین می کنند.

 

 

 

   در اخلاق هنجاری، نظریه ها، دیدگاه ها و نظام‌های اخلاقی متفاوت و متعددی وجود دارد به گونه ای که گونه-شناسی آنها موضوع پژوهش های فلسفی بسیاری بوده  است. یک گونه شناسی خوب، گونه شناسی است که از طریق قیاس و استقرا هر دو به دست آید؛ یعنی منطقی و مانع است تا هر نظام اخلاقی تنها در یک گونه قرارگیرد و جامع است تا هیچ نظام اخلاقی از نظر نیفتد.

 

 

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

 

 گونه ­شناسی نظام‌های اخلاقی

    علاّمه طباطبایی در تفسیر المیزان نوعی گونه ­شناسی از نظام‌های اخلاقی ارائه می­دهد. ایشان معتقدند علم اخلاق عبارت است از فنی که پیرامون ملکات انسانی بحث می­کند، ملکاتی که مربوط به قوای نباتی و حیوانی و انسانی اوست تا فضایل آنها را از رذائلش جدا سازد و معلوم کند کدام یک بد، رذیله و مایه نقص اوست تا آدمی بعد از شناسایی آنها خود را با فضایل بیاراید و از رذایل دور کند. اصلاح اخلاق و تحصیل ملکات فاضله در دو طرف علم و عمل و پاک کردن دل از خوی های زشت با «تلقین علمی» و «تکرار عملی» ممکن است که خود اینها به دو طریق ممکن می­شود که البته ایشان در ادامه راه سومی نیز بدان می­افزاید که این سه عبارتند از:

    «راه اول در نظر داشتن فوائد دنیایی فضایل و فوائد علوم و آرائی که مردم آن را می­ستایند. این طریقه همان طریقه معهودی است که علم اخلاق قدیم، اخلاق یونان و غیره بر آن بنا شده است و قرآن کریم اخلاق را از این طریق استعمال نکرده و زیربنای آن را مدح و ذم مردم قرار نداده که ببینیم چه چیزهایی در نظر عامۀ مردم ممدوح و چه چیزهایی مذموم است؟ چه چیزهایی را  جامعه می­پسندد و چه چیزهایی را جامعه نمی­پسندد و قبیح می­داند.

 

     راه دوم از تهذیب اخلاق این است که آدمی فوائد آخرتی آن را در نظر بگیرد و این طریقه، طریقۀ قرآن است. اخلاق را از راه غایات اخروی، اصلاح و تهذیب می­کند که یک یک آنها کمالات حقیقی قطعی هستند نه کمالات ظنی. این روش اصلاح اخلاق، طریقۀ انبیا است که نمونه­های بسیاری از آن در قرآن آمده و نیز به طوری که پیشوایان ما نقل کرده­اند در کتب آسمانی گذشته نیز بوده ­است.

 

    راه سومی هم وجود دارد که مخصوص قرآن کریم است و در هیچ یک از کتب آسمانی که تاکنون به ما رسیده یافت نمی­شود و نیز از هیج یک از تعالیم انبیا گذشته نقل نشده و نیز در هیج یک از مکاتب فلاسفه و حکمای الهی دیده نشده و آن عبارت است از این که انسان‌ها را از نظر اوصاف و طرز تفکر طوری تربیت می­کند که دیگر محل و موضوعی برای رذایل اخلاقی باقی نمی­گذارد و به عبارت دیگر اوصاف رذیله و خوی های ناستوده را از طریق رفع از بین می­برد نه دفع؛ یعنی اجازه نمی­دهد که رذایل در دل ها راه یابد تا درصدد برطرف کردنش برآیند، بلکه دل ها را آن چنان با علوم و معارف خود پرکرده که دیگر جایی برای رذایل باقی نمی­گذارد. هرعملی که انسان برای غیر خدا انجام می­دهد لابد منظوری از عمل دارد؛ یا می­خواهد عزتی به دست آورد یا از نیرویی می­ترسد که می­خواهد از شر آن محفوظ بماند. قرآن کریم هم عزت را منحصر در خدای سبحان کرده ان العزه لله جمیعاً و هم نیرو را منحصر در او کرده ان القوه لله جمیعاً و اگر براستی این دو قضیه برای کسی معلوم شود یعنی علم یقینی به آن داشته یاشد تمام بدی ها و پستی­ها از دلش شسته می­شود.(طباطبایی،1364: 265-264)

 

 

 

   ایشان با یادآوری همین بحث می­نویسند: «مقتضای روش اول این است که نفس خود را اصلاح کنیم و ملکات آن را تعدیل نماییم تا صفات خوبی به دست آوریم. صفاتی که مردم و جامعه آن را بستایند. روش دوم نیز نظیر اولی است با این تفاوت که هدف و غرض در این دو روش متفاوت است. در روش اول جلب توجه و حمد و ثنای مردم و در دومی سعادت حقیقی و دائمی ولی هر دو در این معنا شریکند که هدف نهایی آنها، فضیلت انسان از نظر عمل است. ولی در روش سوم هدف از تهذیب اخلاق تنها و تنها رضای خداست. مقاصد نیز به تبع آن متفاوت است. عشق به جمال و زیباپسندی فطری بشر است. علاقه به محبوب به جایی می­رسد که هیچ چیز را نمی­بیند مگر آنکه قبل از آن و با آن خدا را می­بیند و موجودات از مرتبه استقلال ساقط می­شوند. پس صورت های علمی و طرز فکر چنین کسی غیر از دیگران­ است؛ برای این که دیگران به هر چیزی که نظر می­کنند از پشت حجاب استقلال نگاه می­کنند ولی او این حجاب را پس­زده و این عینک را از چشم برداشته است. همچنین از نظر عمل با دیگران متفاوت است او از آنجا که غیرخدا را دوست نمی­دارد قهراً جز تحصیل رضای او هدفی ندارد پس هدف او با هدف مردم متفاوت است چون او تاکنون مانند سایر مردم هرچه می­کرد به منظور کمال خود می­کرد، ولی حالا هرکاری می­کند بدان جهت می­کند که محبوبش دوست دارد.

 

 

 

    نظام اخلاقی اول یعنی مکتب حکما و فلاسفه تنها به سوی حق اجتماعی و نظام اخلاقی دوم تنها به سوی حق واقعی و کمال حقیقی؛ یعنی آنچه مایۀ سعادت آدمی در آخرت است فرا می­خواند، ولی قرآن کریم به سوی حقی دعوت می­کند که نه ظرف اجتماع گنجایش آن را دارد و نه آخرت و آن خدای تعالی است. قرآن اساس تربیت خود را براین پایه نهاده که خدا یکی است و شریکی ندارد و این زیربنای دعوت اسلام است که بندۀ خالص بار می­آورد و عبودیت محض را نتیجه می­دهد و چقدر میان این سه روش فاصله است. محبت و عشق و شور، انسان محب و عاشق را به کارهایی وا می­دارد که عقل اجتماعی آنها را نمی­پسندد، چون ملاک اخلاق اجتماعی همین عقل اجتماعی است یا به کارهایی وا   می­دارد که فهم عادی ـ که اساس تکالیف عمومی و دینی  است ـ آن را نمی­فهمد(همان:طباطبایی،1364: 271-279)

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظری در مورد نظریه های فلسفی اخلاق

2-2- نظریه های فلسفی 2

2-2-1- گونه شناسی نظام‌های اخلاقی 3

2-2-1-1- پیامدگرایی 8

2-2-1-2- وظیفه گرایی 17

2-2-1-3- فضیلتگرایی 24

2-2- 2-گونه شناسی برگزیده 32

پیشینه نظری پژوهش در مورد نظریه های فلسفی اخلاق 

2-3-5- چارچوب نظری 48

2-3-5- 1-  مدل نظری 74

6-1- فهرست منابع 77

 

نگرش و موضع ایران در مورد تنگه هرمز

نگرش و موضع ایران در مورد تنگه هرمز رژیم حقوقی تنگه هرمز مواضع ایران در مورد تنگه هرمز رژیم حقوقی تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون 1958 ژنو رژیم حقوقی تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون 1982 مونتگوبی رژیم حقوقی تنگه هرمز…

تولید قطعات فلزی و رنگ قطعات پلیمری

تولید قطعات فلزی و رنگ قطعات پلیمری صنعت خودرو تولید قطعات فلزی تولید رنگ قطعات پلیمری تولید قطعات فلزی و رنگ قطعات پلیمری دانلود گزارش کارآموزی دانلود کارآموزی مکانیک دانلود گزارش کارآموزی مکانیک دانلود گزارش کارآموزی رشته مکانیک رفتن به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شرطی سازی ارزشی 56 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شرطی سازی ارزشی 56 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری شرطی سازی ارزشی ادبیات نظری شرطی سازی ارزشی چارچوب نظری شرطی سازی ارزشی فصل دوم پایان نامه شرطی سازی ارزشی دانلود مبانی نظری شرطی سازی…

فرصتها و تهدیدهای جهانی شدن آموزش و پرورش

فرصتها و تهدیدهای جهانی شدن آموزش و پرورش جهانی شدن آموزش و پرورش تاثیر جهانی شدن بر آموزش و پرورش دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی فرصتها و تهدیدهای جهانی شدن آموزش و پرورش رسالت آموزش و پرورش…

پاورپوینت اصول و مبانی GIS

پاورپوینت اصول و مبانی GIS پاورپوینت اصول و مبانی GIS اصول و مبانی GIS GIS تعاریف GIS اصول و مبانی GIS تاریخچه GIS در ایران و جهان دلایل استفاده از GIS وظایف اصلی GIS نرم افزارهای کاربردی GIS ویژگی ها…

پاورپوینت مدلها و روشهای پیش بینی در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری

پاورپوینت مدلها و روشهای پیش بینی در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری کلمات کلیدی : پاورپوینت مدلها و روشهای پیش بینی در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری مدلها و روشهای پیش بینی در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری تکنیک های…

مبانی نظری بررسی مقایسه ای الگوهای تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها با روش فازی

مبانی نظری بررسی مقایسه ای الگوهای تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها با روش فازی ارزیابی عملکرد مالی شرکت ارزیابی عملکرد مالی سازمان ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکتها ارزیابی عملکرد مالی با رویکرد فازی ارزیابی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازنشستگی و سالمندی 29 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازنشستگی و سالمندی 29 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بازنشستگی مبانی نظری بازنشستگی پیشینه تحقیق بازنشستگی پیشینه داخلی بازنشستگی پیشینه خارجی بازنشستگی پیشینه پژوهش بازنشستگی پیشینه نظری بازنشستگی ادبیات نظری بازنشستگی چارچوب…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آفرینشگری 109 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آفرینشگری 109 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه آفرینشگری مبانی نظری آفرینشگری پیشینه تحقیق آفرینشگری پیشینه داخلی آفرینشگری پیشینه خارجی آفرینشگری پیشینه پژوهش آفرینشگری پیشینه نظری آفرینشگری ادبیات نظری آفرینشگری چارچوب نظری آفرینشگری…

داده کاوی پویا با استفاده از عامل هوشمند

داده کاوی پویا با استفاده از عامل هوشمند عامل طبقه بندی رفتار واکنشی رفتار پیش فعال داده کاوی جریان داده ها دانلود داده کاوی پویا با استفاده از عامل هوشمند سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش…

ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده

ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد سازمان با روش ارزیابی متوازن و اولویت بندی پروژه های آن با توسعه عملکرد کیفیت

مبانی نظری ارزیابی عملکرد سازمان با روش ارزیابی متوازن و اولویت بندی پروژه های آن با توسعه عملکرد کیفیت ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان ارزیابی عملکرد شهرداری ها شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری ها ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن کاربرد…

ارزیابی میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان

ارزیابی میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان پایان نامه اثربخشی مدیریت دانش سنجش اثربخشی مدیریت دانش محاسبه اثربخشی مدیریت دانش سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان پایان نامه با موضوع مدیریت دانش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس مبانی نظری استرس ادبیات نظری استرس چارچوب نظری استرس فصل دوم پایان نامه استرس دانلود مبانی نظری استرس پیشینه استرس پیشینه تحقیق استرس پیشینه داخلی استرس پیشینه خارجی استرس پیشینه پژوهش استرس پیشینه نظری…

لخته ساز زیستی

لخته ساز زیستی لخته ساز زیستی رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه لخته ساز زیستی  موثر، رمز کارآمد برای جداسازی بخش جامد و مایع لجن فعال شده ناشی از آب تصفیه شده است. کاهش ثبات فلاک می تواند با تنش…

تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها

تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها دانلود تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها سند رسمی رعایت حدود صلاحیت مامور رسمی رعایت مقررات قانونی در تنظیم سند سند رسمی از دیدگاه مقررات ثبتی سند عادی سند لازم…

استرس و فشارهای عصبی در سازمان و استراتژی های مقابله با آن

استرس و فشارهای عصبی در سازمان و استراتژی های مقابله با آن کلمات کلیدی : فشارهای عصبی سازمانی منابع و عوامل فشارهای عصبی پیامدهای فشارهای عصبی و روانی عوارض فشارهای عصبی و روانی استرس و فشارهای عصبی در سازمان پایان…

مبانی نظری ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک

مبانی نظری ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک توانمندسازی منابع انسانی تاثیر توانمندسازی بر عملکرد کارکنان اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک تاثیر توانمندسازی منابع انسانی بر عملکرد سازمان دانلود مبانی نظری توانمندسازی منابع انسانی مبانی نظری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت فرهنگی دانشجویان 99 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت فرهنگی دانشجویان 99 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هویت فرهنگی پیشینه تحقیق هویت فرهنگی پیشینه داخلی هویت فرهنگی پیشینه خارجی هویت فرهنگی پیشینه پژوهش هویت فرهنگی چارچوب نظری هویت فرهنگی فصل دوم پایان…

موارد استثناء بر اصل لزوم رفع ابهام در معاملات

موارد استثناء بر اصل لزوم رفع ابهام در معاملات ابهام در معامله ابهام در مورد معامله لزوم رفع ابهام در مورد معامله استثنائات لزوم رفع ابهام در مورد معامله موارد استثناء بر اصل لزوم رفع ابهام در معاملات دانلود پایان…

ماهیت و مبانی حق حبس از دیدگاه حقوقی و فقهی

ماهیت و مبانی حق حبس از دیدگاه حقوقی و فقهی ماهیت حق حبس حق حبس از دیدگاه فقهی حق حبس از دیدگاه فقهی مطالعه تطبیقی در فقه عامه مبانی حق حبس در فقه امامیه مبانی حق حبس از دیدگاه علمای…

مبانی نظری تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان

مبانی نظری تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان مبانی نظری تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی تحلیل محتوای کتاب درسی دین و زندگی مبانی نظری تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی 1 مبانی نظریتحلیل محتوای کتاب دین…

ارزیابی جنگ نرم و عملیات روانی بر ضد جوانان ایرانی و ارائه راهبردهای مقابله با آنها

ارزیابی جنگ نرم و عملیات روانی بر ضد جوانان ایرانی و ارائه راهبردهای مقابله با آنها جنگ رسانه‌ای علیه ایران نظام مقابله با جنگ نرم دشمن عملیات روانی بر ضد جوانان ایرانی عملیات روانی دشمن علیه جوانان راهبردهای مقابله با…

پروپوزال بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی

پروپوزال بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر…

پرسشنامه ارزیابی بهره مندی از مدیریت دانش در تصمیم گیران مدیران

پرسشنامه ارزیابی بهره مندی از مدیریت دانش در تصمیم گیران مدیران پرسشنامه مدیریت دانش دانلود پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت دانشpdf پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش دانلود پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش پرسشنامه نقش مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران پرسشنامه مدیریت دانش…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *